CIRE Gedragscode
De gedachte achter CIRE is dat een intermediaire verkooporganisatie bereikbaar, online vindbaarheid en zichtbaar is. Het moet voor de klant duidelijk zijn wie de verkoper is, zo kan hij ook bij misstanden zijn recht halen. In de CIRE Gedragscode wordt duidelijk omschreven aan welke eisen de intermediair minimaal moet voldoen om voor het transparantiekeurmerk in aanmerking te komen. Ook is explicieter opgenomen dat -bij klachten- de verkoper zelf moet aantonen dat hij zich aan de regels houdt. In de CIRE Gedragscode wordt nadrukkelijk gerefereerd aan de in de Nederlandse Reclame Code opgenomen Code Telemarketing en Code Fieldmarketing en wordt er aangesloten bij de bepalingen uit de Gedragscode Consument en energieleverancier van de branchevereniging Energie Nederland. Dat betekent dat als een Intermediair deze Codes overtreedt, hij automatisch ook in strijd handelt met de overeenkomstige bepalingen van de CIRE Gedragscode.
Het is voor iedereen mogelijk een overtreding van de CIRE gedragscode door geregistreerde intermediairs te melden. Meer over de handhaving en toezicht op de naleving van de gedragscode leest u in het CIRE Handhavingsreglement.
Naam | Versie | Document |
---|---|---|
CIRE Gedragscode voor Intermediairs |
Download |