CIRE Commissies prikkelen met toekomstplannen

Het interactieve deel van het Jaarcongres van CIRE kwam vanuit de interne commissies Doorontwikkeling, Markt en CIRE Gedragscode. Zij gingen in gesprek met deelnemers over de toekomst van het CIRE-Keurmerk. Zo vroegen zij of leadleveranciers zich ook zouden moeten aansluiten bij CIRE om zo de hele verkoopketen in kaart te krijgen. Ook onderzochten zij of je van een energiesale ook een ‘supermarkt ei’ kan maken. Dat wil zeggen dat je bij iedere sale een pakketje info aanlevert over de herkomst van de data, de verkooporganisatie en de verkoper, zoals je ook op een ei wat gekocht is in de supermarkt, aan de hand van de code, kunt traceren van welke boerderij het ei komt.

Herleidbaarheid van een ‘sale’
Krijno Verbruggen, voorzitter van de Commissie Doorontwikkeling leidde het gesprek over de behoefte aan meer wetenschap over de herkomst van een sale, het ‘supermarkt ei’. Verbruggen: “Het overkoepelende thema in de stellingen was herleidbaarheid. Weten we exact wie welke sale gemaakt heeft, op basis van welke data en opt-in en via welke intermediair(s) en platform(en) die sale uiteindelijk aangemeld is bij een energieleverancier? Duidelijk is wel dat dit een voortdurende zoektocht is, waar de ene organisatie verder mee is dan de andere. De gemene deler is dat iedereen behoefte heeft aan dat inzicht.” CIRE kan hierin volgens de aanwezigen een rol spelen. Met de kennis en het bereik van CIRE is het mogelijk om processen en systemen te ontwikkelen om met elkaar grote stappen te maken op het gebied van die herleidbaarheid.

Zicht op de individuele verkoper
Een ander onderdeel van herleidbaarheid is het CIP, het CIRE Personenregister. De Werkgroep CIP- register onderzoekt of het mogelijk is om individuele verkoopmedewerkers – die verkopen aan de deur en aan de telefoon – te registreren om inzicht te verkrijgen waar een verkoper eerder werkzaam was en zo rotte appels uit het verkoopapparaat te weren. Verbruggen geeft aan dat voor dit initiatief veel steun is vanuit de achterban. “In het kader van de herleidbaarheid is het CIP register noodzakelijk. De deelnemers geven wel aan dat er nog werk zit in het effectief, laagdrempelig inrichten van zo’n register. Gelukkig zijn veel van hen betrokken bij de invulling hiervan.”

Controle op leadwerving
De CIRE Commissie Markt heeft dit jaar datacompliancy als thema. Met de wijziging van telemarketing naar een opt-in regime, is het belangrijk dat partijen in de keten toestemming van de consument voor telefonische benadering kunnen aantonen. Deze toestemmingen of leads verkrijgen zij vaak van externe partijen die via online winacties leads genereren. De commissie organiseerde afgelopen jaar een aantal werkgroepen over leadgeneratie. Ook tijdens het congres spraken de commissieleden hierover met de deelnemers. Commissievoorzitter Achmed Badloe geeft aan dat in de gesprekken duidelijk werd dat er nog niet voldoende controle is op de correctheid van leads. “Je hoorde hierin terug dat er heel veel onduidelijkheid is bij de partijen. Zij doen het op een eigen manier, maar weten niet exact wat nu wel goed/correct is. Er is behoefte aan duidelijkheid.” Daarom vinden de meeste deelnemers ook dat leadleveranciers zich bij CIRE zouden moeten aansluiten. Badloe: “Zij zijn immers onderdeel van de keten. Belangrijk is wel dat er dan ook controles op plaatsvinden (eventueel door een onafhankelijke partij).”

Van transparantiekeurmerk naar kwaliteitskeurmerk
Het CIRE-keurmerk biedt deelnemende energieleveranciers en distributieplatforms inzicht in de zichtbaarheid, vindbaarheid en bereikbaarheid van een intermediaire verkooporganisatie. Maar de uitstraling van het CIRE keurmerk is méér dan alleen een transparantiekeurmerk. Consument en samenleving – zien zoals blijkt in de praktijk – het CIRE keurmerk als een volwaardig keurmerk. Niet alleen de bereikbaarheid van de intermediair, maar ook zijn gedrag wordt aan de orde gesteld en naleving van de CIRE Gedragscode wordt gevraagd. Dit is aanleiding voor het bestuur SITE om het keurmerk verder te ontwikkelen naar een kwaliteitskeurmerk. Kwaliteit in de betekenis van compliant zijn met de CIRE Gedragscode. Deze ontwikkeling is al ingezet. Het afgelopen jaar is onafhankelijk toezicht opgetuigd op de CIRE Gedragscode. Het toezicht heeft nadrukkelijk tot doel ervoor te zorgen dat de intermediair zich kan rehabiliteren. Er wordt een verbetertraject ingegaan, waarbij de intermediair maatregelen moet aantonen die zorgen voor een verbeterde compliance ten aanzien van de geconstateerde overtredingen. Bijvoorbeeld in de vorm van een script of kwaliteitscontroles op gesprekken. Het inzichtelijk maken van een sale, of de kwaliteit van een verkoper of een  geeft verder invulling aan de kwaliteitsdoelstelling.

Interne Commissies CIRE
CIRE werkt met medewerkers van deelnemers samen in commissies en werkgroepen die beleidsonderwerpen uitwerken en het bestuur adviseren. De commissie Markt bestaat uit de werkgroep Marktparticipatie met een focus op werving en voorlichting en de werkgroep Datacompliancy, die de rechtmatige inzet van data in de verkoop van energiecontracten als thema onderzoekt. De commissie Doorontwikkeling bestaat uit de werkgroep CIRE platform en  de Werkgroep CIRE Personen en onderzoekt hoe concreet invulling kan worden gegeven aan grip op en inzicht in de verkoopketen.

Wilt u op de hoogte blijven van alle relevante ontwikkelingen en nieuws? Ontvang onze nieuwsbrief.

Wij gebruiken uw gegevens om u op de hoogte te houden van nieuws. Wilt u dit toch niet? U meldt u zich gemakkelijk af met de link die onderaan onze e-mails staat. U leest er meer over in ons privacy statement.